lördag 8 oktober 2011

En vecka i Kongo

Det känns som om vi varit här länge men det är bara en vecka. Vi har hunnit mycket:

Högtidsgudstjänst vid Teologiska fakultetens terminstart på Manisimou strax utanför Brazzaville med utsikt över kongofloden och lite svala vindar och sandflugor som bet ettrigt. Benen är fortfarande prickiga, men det har slutat att klia.

Har också fått uppleva den hisnande trafiken. Kanske ska börja köra idag om jag kan samla mod. Det går fort och det gestikuleras och tutas mycket. Vissa rondeller och korsningar har obegripliga trafikregler för en oinvigd. Får se hur det kommer gå. Kommer iså fall köra en RAV4.

Jobbet är mångsidigt och innehåller många små delar. Dels är det ASUdh och dels är det Caisse Missionnaire. Samuel min företrädare har gjort sitt bästa för att lämna över men vi hann ändå inte allt :(  Kommer nog bombardera mina svenska och kongolesiska kollegor med frågor. Vi har hunnit med besök på banken, sammanträde med Criox Rouge, presentation på kyrkans huvudkontor med påföljande middag, veckomöte, koordinationsmöte mm

Lägenheten är bra. Har tagit över Samuels rum eftersom han åkte igår. Det var svalare så jag sov riktigt bra.

Har försökt skaffa mobilt bredband vilket inte fungerar än. Ska gå tillbaks till Airtel och be om hjälp. Vi har inte bredband i lägenheten men på kontoret. Men om det mobila skulle fungera kunde vi nå cyberrymden hemifrån. Det finns en massa nät men de kräver lösenord :)

Igår var vi och hälsade på min gamla kör. Det var roligt. De skrattade hejdlöst åt att jag blivit så gammal och ... tjock.

Nu ska vi Skypa med familjen. A tout á l'heure!

2 kommentarer:

  1. Hej Kati,
    Va kul att få följa ert äventyr via den här bloggen ! :)
    Tänk att ni redan har varit över en vecka i Kongo !! Tiden bara rusar iväg.
    Hälsa Axel.
    Take care !
    Kraam Helene

    SvaraRadera
  2. Tack Helene! Ha det bra du också!

    SvaraRadera