söndag 4 december 2011

Mango från Moukondo

Saftig mango. Fruktsaften rinner ner mot armbågarna. Trådar i tänderna. Mums. Sitter i underkläderna. Har varit i Moukondo (stadsdel ca 30 min med taxi härifrån) hos Sissi med familj. Trevligt. Gick först en lång promenad i hans kvarter. Kom upp på en höjd. Utsikt över Kongofloden. Snirklade oss ner för stigar som inte ens han hade gått på. Mundele!! ropar barn lite här och var. Bonjour! Sissi berättar och visar. Nya vägar. Elförsörjning. Företag från Brasilien är expert på att bygga vägar i sumpmarker. Vi tittar in i en katolsk kyrka. Maria-altare. Fint. Vi tittar in på det privata universitetet där Sissi undervisar ibland. Fräscht och tydligen lukrativt. Sissi köper fukt till mig på marknaden. Mango, bananer och nsafu (saffu, misaffu ... vet inte hur det stavas). Ska koka dom i morgon. Tillbaks i huset. Grenadine och kex. Sen te. Barnen sitter med inhyrd läxläsare ute på gården. En pojke och en flicka, 8 och 6 år.Vi tittar på tv inne och pratar. Frun kommer från frissan. Lite blyg men trevlig. När barnen börjar gäspa tycker jag att det är dags att gå. Monsieur et Madam följer med mig ut till asfaltsvägen för att hejda en taxi. Den första vägrar åka ända till centrum. Den andra nappar. Äldre man som kör lugnt och bra. Det rullar på utan stockningar ända hem.

Dagen började med en lugn sval morgon. Sen till Plateau-kyrkan med Lillemor och Gunnel. Lyste vitt i ett par bänkar. En delegation på 9 pers från Umeå kom igår. Ryggen pallade inte hela gudstjänsten. Stod en stund utanför på slutet och spanade in gulliga ungar som tittade förskräckt på mundelen (d v s vit person, i det här fallet jag). Sen till en tennisklubb (med pool och restaurang bl a) som Peter och Monica hade testat där de skulle ha goda pizzor. Men pizzakocken hade slutat så det blev fiskspett för några och kyckling för mig med bananes frites. Mums! Verkade mest vara fransmän som var medlemmar i klubben. Men äta fick man utan att vara medlem. Sen hem och hämta tyger och så vidare till Moukondo. Där blev jag förevisad en skräddare som ska sy upp lite kongo-stasser. Han tog mått. Hoppas det blir bra.

Sen hem till Axel som har varit hemma hela dagen p g a förkylning. Han kastade sig över en mango. Ingen ström. Snart blir det dusch med balja och skopa.

Har en böld på benet som Axel nyss försökte operera i ficklampans sken. Trodde att det skulle komma ut en mangomask men det gjorde det inte. Den kanske inte var mogen. Spritade den ordentligt. Får nog visa den för doktorn i morgon kanske ...

Sov gott, sa taxichauffören när han släppte av mig utanför mitt kolmörka hus. Detsamma till er!

1 kommentar:

  1. Ingen dag är den andra lik för er, men det verkar som att det finns en hel del vänlighet runt om kring er, sånt är trevligt.

    SvaraRadera