lördag 11 februari 2012

Fredag från min balkong


En vacker, lång man i sina bästa år (d v s lite rund om magen) går omkring på taket mitt emot. Han har en kritvit bobo (lång senegalessärk) och lika vita byxor som bara skymtar fram längst ner. Han böjer sig ner på knä och ber en stund. Han reser sig och tar fram mobilen och ringer flera samtal verkar det som. Kliar sig lite här och där. Han  utstrålar självsäkerhet. Det finns många, både män och kvinnor, som utstrålar en självkänsla som är befriande. Inte många män är manliga i en vit lång särk! Jag får en ”flash back” till biblisk tid och kan se männen i särkar som lite mer mänskliga helt plötsligt … Tillbedjan mitt i vardagslivet. Fint, egentligen.

Så traskar äggkillen förbi nere på vägen. Helt obekymrat släntrar han fram med ca 10 plattor ägg staplade på varandra, på huvudet. Han går rätt fort och svänger med armarna. Det är en slags mobil kioskverksamhet. Han säljer kokta ägg. Man får dem skalade och saltade på stället. Kanske kan man få andra tillbehör också. Jag vet inte. Smidigt mellanmål. Och nyttigt.

Det blåser upp och mörknar på himmelen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar