måndag 30 januari 2012

Livsberättelser

Var och badade i Katarakterna, där Djouéfloden rinner ut i Kongofloden, i lördags. En kompis bjöd med mig på picknick dit. Det var varmt som i en bakugn, men mycket härligt när vi äntligen kom fram till ett bra ställe under ett träd med ljuvlig skugga. Man fick ta en pirogue över till ön och sen klättra en hel del över en massa klippblock (som ligger under vatten är nivån är som högst). Jag doppade mig, men inte kompisen eftersom han inte kan simma. Det är tydligen ganska vanligt att man inte har lärt sig det. Det var i alla fall härligt att komma ut från stan och andas lite. Vi hade ett intressant samtal om  folktro och om upplevelser som han hade haft under krigen. Känner mig privilegierad och rörd över att få del av sådana berättelser, vilket händer då och då.

På kvällen var vi svenskar på restaurang. Först åkte vi till Mami Wata, men där var det abonnerat av någon bankorganisation. Vi bestämde oss för att försöka på Terminalia. På vägen dit blev jag stoppad av polisen igen :( som påstod att jag inte hade stannat vid stopplikt, vilket jag tror att jag hade. Polis nr 2 släppte iväg oss efter en stunds dividerande ... Vi satt ute i trädgården under en baldakin. Det fläktade härligt vilket var skönt eftersom vi fick vänta ganska länge på maten. När den väl kom var den god.

Var bra trött efter utflykten i stekande sol och god mat på kvällen. Sov som en stock på natten.

Igår söndag jobbade jag en del. Lillemor tog en paus i packandet på eftermiddagen och fikade lite kaffe och tårta (kvar från i fredags kväll, som faktiskt var godare ett par dagar efter) hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar