fredag 27 januari 2012

Plastpåsar förbjuds

Bakade lite igår, vilket var trevligt. Var och handlade först och kom ihåg att ta med mig plastpåsar. Plastpåsar har förbjudits här i landet så övergången innan försäljare och kunder har lärt sig är lite kaotisk. På snabbköpet tillhandahölls kartonger för dem som inte hade något att packa i. På bageriet kunde man köpa en tygkasse för 200 cfa (2,70 sek). Hade tagit med mig en plastpåse hemifrån att handla socker i i senegalesaffären på hörnet men de hade kvar plastpåsar så det gick bra ändå. Handla strösocker i lösvikt kan ju vara lite knepigt ... Tanken med plastpåseförbud är ju förstås bra eftersom städerna svämmar över av skräp. Jorden är visst mycket svår att odla i stadsmiljöerna eftersom den är blandad med alltför mycket avfall (som inte multnar).

När man han går en liten sväng på stan för att handla förföljs man av tutande bilar, mestadels taxibilar som retar sig på att man går istället för att åka taxi ... Jag försöker ta tillvara de små möjligheterna till vardagsmotion, i värmen.

Nu är det fotbollsfeber här. Afrikakuppen pågår och storbildskärmar är uppsatta lite här och var. Det pratas om matcher och resultat. Jag är inte så insatt.

Inatt sov jag med öppen balkongdörr och fick på så sätt en behaglig temperatur i rummet. Jag har myggnät över sängen, instoppat under madrassen och så är det en myggnätsdörr i dörröppningen också, visserligen trasig, men ändå. Så jag klarade mig från kryp. Fick till och med dra över mig ett lakan fram på småtimmarna så svalt blev det. Skööönt.

Ska ha en liten bjudning ikväll. Helgens aktiviteter rapporteras i efterhand. Man vet aldrig vad som inträffar.

CU

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar