måndag 14 november 2011

Kultutkrock och korruption på gården

Idag har Gisèle lyckats få gårdsvakten att fixa vår el och därmed vattnet. Exakt hur han gjorde förtäljer inte historien. Troligtvis satte han dit en säkring som han tidigare snott, enligt henne. Vår snälla och resonerande approach funkar inte här. Här ska man vara méchante (=elak) för att sätta sig i respekt. Får se vad vi kan hitta på (har du kvar gorillamasken Palle?)... Toan är spolad, alla hinkar och baljor är fyllda och Axel är nyduschad! Det är ju bra i alla fall. Våra grannar betalar nog en del för att inte få sina säkringar borttagna eller också är man vän med någon höjdare (=någon i det styrande skiktet). Inte vet jag. Jag är ju bara en dum svensk som tycker att man ska behandla varandra ärligt och rättvist (mosar i mig en Twix i ren desperation!). Jag gillar att vi har ett fungerande skattesystem, rättsväsende, sjukvård, skola (åtminstone mestadels) i Sverige och en journalistkår som sätter tummen i ögat på dem som inte sköter sig!

Pax vobiscum! Take care!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Katarina, men det är en hissnande tanke att försöka tänka dig agera elakt och bitchigt - näää, det går inte. Jag håller ändå på den vänliga linjen.
    Vad skönt det måste kännas att vattnet är tillbaka, en dusch är säkert helt underbar när värmen är som värst.

    SvaraRadera
  2. Man uppskattar verkligen en dusch när man inte haft en på ett tag! Underbart! Sen kanske jag rörde ihop micro- och macroperspektiv, men å andra sidan kan ju politik präglas av sandlådementalitet ibland så det går nog inga knivskarpa gränser :)

    SvaraRadera