torsdag 10 november 2011

Vattenstrul

Well, well, vad ska man säga. Även i Kongo blir livet rutin. Vaknade vid 5 i morse och gick upp och kollade om vi hade vatten. Det hade vi inte. Gick ner och kollade vattentanken på gården. Varje lägenhet har en vit tank, som en kub i en gallerhållare, vet inte hur många kubik, som en buffert när vattenleverantören inte levererar som den ska. Det står ett gäng sådana med ett virrvarr av vattenledningar på gården. Varje tank har också en pump som pumpar upp vattnet till respektive lägenhet. De två svensk-lägenheterna har en tank och en pump gemensamt. Skitsamma. Tanken var ändå tom och pumpen var avslagen. Natt- och dagvakterna slår av om de märker att pumpen inte har något att pumpa. Jag frågade vakten varför vi inte har vatten, men fick till svar att han ska plugga i pumpen när det runnit till vatten. Det blev baljtvättning idag igen.

När jag ändå vaknat och retat upp mig var det bara att käka frukost och åka till kontoret. Tog med mig ett ägg i handväskan eftersom man ska stå sig på frukost och någon croissant som förmiddagsfika till ca 14.30 när vi kommer hem och äter lunch/middag. Då är man rejält hungrig. Väckte Axel och kollade en infektion som han har på benet. Det såg bättre ut. Han lovade att sätta på nytt spritomslag. Igår kväll när han visade mig detta konsulterade jag en landstingsdirektör som råkar vara här i Kongo. Lite overkill kanske :) Axel lovade också ha på solskyddsfaktor idag eftersom han hade bränt sig, dumt nog, igår när han planterade gräs på en av fotbollsplanerna. Han har långa dagar nu. Han kom inte hem förrän efter 8 i går kväll. Idag tog han sovmorgon.

Snart ska jag ner på stan. Ska till banken och hämta ut pengar och ska också till Airtel och köpa refill till det mobila bredbandet ... Tar det nog i omvänd ordning så att jag slipper traska omkring på stan med en massa pengar i väskan. Tar taxi dit och hem (10 kr i vardera riktningen) eftersom det är omständligt att ta sig fram på egen hand i morgontrafiken och ännu svårare att hitta parkering runt banken.

Jag hör väldigt lite från Sverige! Skriv gärna och berätta vad ni har för er!

A bientôt!

1 kommentar:

  1. Kul att få följa dig Kati, på ditt äventyr i Kongo. Jaa vi är nog bortskämda här hemma med att alltid ha vatten i kranen.
    Det är bra att höra att vi inte ska klaga, det finns alltid dem som har det värre.

    Jo då det knallar på här i Svedala oxå, jobbar och idag har vi värsta dimman. Så det är lite råkallt men ändå +7 grader. Alla löv har fallit av från träden och det är riktigt mörk november.
    Men snart så kommer väl snön och snart blir det ljust i advent !
    Ha en skön helg och hälsa sonen !
    kram
    Helene

    SvaraRadera